loading...
همه چیز درباره پزشکی
nadia بازدید : 90 چهارشنبه 15 مرداد 1393 نظرات (0)


اگر جمع نبنديم و نگوييم همه داوطلبان، ولي با جرات مي توانيم بگوييم که از بين 443 هزار داوطلبي که امسال در گروه علوم تجربي کنکور داده اند، سقف آرزوي تحصيلي بسياري از آنها، قبولي در رشته پزشکي است.
    اما اين طور که از محتويات دفترچه انتخاب رشته کنکوري ها مي شود استنباط کرد، گويا امسال سقف اين آرزوها براي شيفتگان تحصيل در رشته پزشکي، بلندتر و دست نيافتني تر شده است.
    امسال در دوره روزانه دانشگاه هاي دولتي در رشته پزشکي، فقط 2882 نفر در دانشگاه ها قبول مي شوند، در حالي که ظرفيت پذيرش رشته پزشکي در کنکور سال گذشته، 4700 نفر اعلام شده بود.
    اين کاهش چشمگير ظرفيت دانشگاه ها براي پذيرش دانشجويان پزشکي، فقط به رشته پزشکي محدود نشده است، بلکه امسال کنکوري ها در رشته هاي دندانپزشکي و داروسازي هم با کاهش شانس قبولي روبه رو هستند.
    آن گونه که مهر گزارش داده است، در دفترچه کنکور 93 تعداد ظرفيت رشته دندانپزشکي به 801 نفر و ظرفيت داروسازي هم به 629 نفر محدود شده است، در حالي که سال گذشته، ظرفيت پذيرش براي رشته دندانپزشکي 1500 نفر و براي رشته داروسازي 1250 نفر اعلام شده بود.
    با توجه به اين که رتبه هاي برتر کنکور گروه علوم تجربي، معمولارشته هاي پزشکي و دندانپزشکي را انتخاب مي کنند، براحتي مي توان نتيجه گرفت که امسال تحصيل در رشته پزشکي، فقط به طيف محدودي از شاگرد اولي هاي کنکور مي رسد و در اين بين، بسياري از داوطلباني که احتمال دارد نمره بسيار خوبي هم در کنکور تجربي کسب کرده باشند، از تحصيل در رشته هاي گروه پزشکي محروم مي شوند.طبيعي است که امسال خيلي از کنکوري هاي گروه علوم تجربي، از اين تصميم جديد وزارت بهداشت دلخور باشند، اما معاون آموزشي وزارت بهداشت، از اين اقدام تازه دفاع مي کند و به جام جم توضيح مي دهد: ما براي اتخاذ اين تصميم به درخواست دانشگاه هاي علوم پزشکي سراسر کشور، عمل کرديم و به درخواست آنها، ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي کمتر شد.
    به گفته اميرمحسن ضيايي، ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي در دو سال گذشته به صورت بي رويه افزايش پيدا کرده بود و به همين دليل، وزارت بهداشت به منظور حفظ کيفيت آموزش پزشکي در دانشگاه ها، بايد ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي را کاهش مي داد.
    اين مقام مسئول مي پذيرد که کاهش ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي در کنکور 93، نمي تواند مشکل بيکاري پزشکان عمومي يا توزيع ناعادلانه پزشک در سراسر کشور را حل کند و ضيايي تاکيد دارد که اين کار صرفا براي حفظ حداقل کيفيت فرآيند آموزشي در دانشگاه ها انجام شده است.آن گونه که از وزارت بهداشت خبر مي رسد، دانشگاه هاي علوم پزشکي در مکاتبه با اين وزارتخانه، از کمبود فضاي فيزيکي و کمبود امکانات آموزشي براي تربيت پزشک سخن گفته اند و به نظر مي رسد همين تصميم تازه وزارت بهداشت نيز متاثر از همين گزارشي بوده که دانشگاه ها براي وزارت بهداشت، ترسيم کرده اند.
    
    اين اقدام، ناکافي است
    اين که دانشگاه ها اعلام کنند به دليل کمبود امکانات و حفظ کيفيت آموزشي، ترجيح مي دهند شيب پذيرش دانشجوي پزشکي را ملايم تر کنند، به خودي خود مي تواند اقدام مثبتي باشد، اما دکتر فرزاد فرقان، عضو شوراي عالي نظام پزشکي کشور در گفت وگو با جام جم معتقد است؛ اين اقدام براي اصلاح وضع پزشکان، ناکافي است.
    به اعتقاد فرقان، کاهش پذيرش دانشجوي پزشکي با توجه به امکانات موجود، اتفاق خوبي است، ولي اين اتفاق بايد همراه با حل مشکل بيکاري پزشکان عمومي و توزيع عادلانه پزشک در مناطق محروم باشد وگرنه اين اتفاق به خودي خود نمي تواند مشکلات پزشکان و نارسايي هاي نظام سلامت را حل کند.
    به اعتقاد فرقان، هم اکنون حدود 35 هزار پزشک عمومي فعال داريم، ولي در عين حال، 80 هزار پزشک عمومي از کشور فارغ التحصيل شده اند که خيلي از آنها يا بيکارند يا در مشاغل ديگري کار مي کنند. يعني به باور او، دانشجوي جديد نگرفتن به دليل ترس از اضافه شدن پزشک عمومي بيکار، نمي تواند مشکل بيکاري پزشکان فعلي را حل کند؛ بلکه حل مشکلات نظام سلامت منوط به اين است که علاوه بر کاهش دادن ظرفيت هاي پذيرش دانشجوي پزشکي براي حفظ کيفيت آموزشي، به توزيع عادلانه پزشک و اشتغال پزشکان عمومي نيز توجه ويژه شود.
    به همين دلايل است که شايد حتي علاقه مندان تحصيل در رشته پزشکي هم با اين ايده موافق باشند که قبول نشدن در رشته پزشکي، خيلي بهتر از اين است که دانشجويي سال ها در رشته پزشکي درس بخواند، اما پس از فارغ التحصيلي، آينده شغلي مطمئني در انتظارش نباشد.
    
    ايجاد ظرفيت اضافي براي کنکوري هاي خاص
    براي جبران کمبود ظرفيت رشته هاي پزشکي، امسال در پرديس هاي خودگردان وابسته به دانشگاه هاي علوم پزشکي نيز جذب دانشجو انجام مي شود. کل ظرفيت پذيرش در اين پرديس ها 1548 نفر اعلام شده است که در رشته هاي دکتري حرفه اي به ترتيب در پزشکي 900 نفر، در دندانپزشکي 270 نفر و در داروسازي 280 دانشجو جذب مي شود.
    البته مشکل کار اينجاست که تحصيل در اين پرديس ها، شهريه بالايي دارد و حتي در صورت قبولي در پزشکي پرديس ها نيز بسياري از خانواده هاي ايراني، توان پرداخت شهريه اين دوره ها را ندارند. به همين دليل است که اغلب داوطلبان گروه علوم تجربي، روي ظرفيت پزشکي پرديس ها حساب باز نمي کنند و بسياري از داوطلبان بخصوص در مناطق محروم تنها اميدشان براي قبولي در رشته پزشکي، تحصيل رايگان در دوره هاي روزانه است.
    اما از آن سو، معمولاداوطلباني که مشکل مالي ندارند و مي توانند براحتي در خارج از کشور هم رشته پزشکي بخوانند، در اين پرديس هاي پولي جذب مي شوند.
    جدا از پرديس ها، دانشگاه هاي علوم پزشکي بقيه الله، ارتش و شاهد نيز حدود صد نفر دانشجوي پزشکي جذب مي کنند، ولي واضح است که اين ظرفيت هم ارتباط چنداني به عموم داوطلبان ندارد و درواقع کنکوري ها نمي توانند به اين ظرفيت هاي خاص و ويژه به عنوان شانس پذيرش دانشجوي پزشکي نگاه کنند.
    

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 72
  • بازدید سال : 275
  • بازدید کلی : 2,508